Cina cea de miercuri - Post

Varză (un pic prea) călită cu mămăliguţă

În zilele de miercuri şi vineri, încercăm, atât cât de mult putem, să ţinem post. Chiar dacă e vară şi reţetele vegetariene sunt tot mai variate, pentru noi este destul de greu să găsim ceva să ne placă foarte mult. Astfel, cel puţin o dată la două săptămâni ajungem să mâncăm varză călită sau ciorbă de fasole.
Nu de puţine ori, însă, varza călită a fost la un pas de a ajunge scrum. Nici de această dată nu am fost prea departe. Din fericire, "nasul ascuţit" al soţului meu a detectat pericolul şi a salvat varza la timp. Următoarea lui replică a fost: "Doar nu vrei să faci poze la varza asta?". Asta mi-a amintit de o snoavă, banc, nu ştiu sigur ce o fi pe care mi-o povestea bunica mea când eram mică. O să v-o spun şi vouă, însă, sunt sigură că cei mai mulţi o ştiţi.
Cică era o dată un ţăran pe nume Ion care s-a măritat cu cea mai frumoasă, deşteaptă şi gospodină fată din sat, (cum altfel?) Mărie. Şi îi gătea bucate care de care mai alese şi nemaivăzute. Curcani împănaţi, pui în ţest cu mujdei de usturoi (reţeta asta va trebui să o fac şi pentru voi într-o zi, când voi ajunge la bunici la ţară), purcel la proţap. Ce să mai, numai bunătăţi. Dar Ion era nemulţumit şi se plângea că nevasta lui nu ştie să dea gust la mâncare. Într-o zi, luându-se cu vorba cu o vecină, în timp ce pregătea o iahnie ţărănească de fasole cu ciolan afumat, Mărie a prins mâncare. Disperată dădea din colţ în colţ să pregătească altceva de mâncare pentru bărbatul care trebuia să ajungă în scurt timp de la coasă. Nici nu a apucat bine să intre în beci după alte bucate, că Ion a şi intrat în casă. Mărie, auzindu-l, a venit repede la el şi, cu sufletul la gură, a încercat să-i spună că mâncarea s-a cam ars şi că trebuie să mai aştepte puţin să-i pregătească ceva. Dar nu a apucat să spună măcar o vorbă, că Ion s-a şi pus pe hăpătit direct din oală şi, întorcându-se spre Mărie, care aştepta cu teamă să fie luată la rost, a spus cu năduf: "În sfârşit mâncare ca la mama acasă!"
Acum să vă spun cum am pre(a)gătit eu varza, deşi sunt sigură că ştiţi cu toţii, deoarece ar trebui să fie printre cele mai simple lucruri din lume.

INGREDIENTE

1,5 kg de varză albă
50 ml ulei
150 ml suc de roşii (eu am pregătit de bunica soţului meu - salicil, cum se numeşte la noi în Mehedinţi)
sare, piper, mărar (la alegere)


Varza tăiată în fâşii cât se poate de subţiri (aici a intrat în acţiune asistentul bucătar - adică soţul meu) două linguri de ulei încintat, iar apoi se lasă să năduşească vreo 10-15 minute.


Dacă nici varza voastră nu "transpiră", cum s-a întâmplat cu a mea, adăugaţi o cană de apă sau de zeamă de varză (asta am folosit eu) şi lăsaţi să fiarbă domol vreo 30 de minute.

 Când este aproape gata, se adaugă şi sucul de roşii şi se mai lasă încă 10 minute. Se asezonează cu condimentele dorite şi se serveşte cu mămăliguţă şi ardei iute.
BON APPETIT!

Comentarii

  1. foarte dragut. daca esti constienta ca snoava nu a sa atenueze gravitatea faptului ca ai ars varza :))

    RăspundețiȘtergere
  2. :)))) Da, pot totusi sa sper inca, nu?

    RăspundețiȘtergere
  3. uite ca m-a apucat harnicia si fac si eu azi niste varza calita!vad eu apoi maine cum o folosesc important este sa nu o mai tin in camara singurica!

    RăspundețiȘtergere
  4. :)))) Sper ca a ta sa iasa putin mai Ţcurata", Angela. Poate ai vreun secret si pentru mine, cum sa fac sa nu mai prind varza:). Spor la treaba! Un weekend minunat iti doresc

    RăspundețiȘtergere
  5. Mirela eu inainte de a pune la calit varza o frec cu putina sare ,in acest fel se inmoaie usor ,lasa putina zeama si ajuta sa nu se prinda .

    RăspundețiȘtergere
  6. Iti multumesc pentru sfat. Eu adaugam sarea la sfarsit. In schimb, la inceput o frec cu putina sare de lamaie pentru ca asa ii place sotului meu... eh, mancare ca la mama acasa:)))

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu am mai auzit de chestia cu sarea de lamaie ...Am facut varza calita dupa care o sa vezi ce am facut cu ea.Cand o sa am timp o sa pun reteta!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare